Woensdag 19 september heeft ONS Voorschoten haar zes wekelijks spreekuur gehouden. Dit keer was ONS Voorschoten in de wijk Boschgeest. De veiligheid rond het station Voorschoten en de verkeerssituatie en fietsroute naar de basisschool De Regenboog kwamen aan de orde. Voor de nieuwe directeur van De Regenboog reden om zijn licht te komen opsteken en te horen wat mensen vinden.

Station Voorschoten

De verkeerssituatie rond het station Voorschoten blijft de mensen bezighouden. Er zijn al veel maatregelen genomen, maar het wordt niet genoeg gevonden. Zeker rond de spits worden de fietssuggestiestroken als gevaarlijk bestempeld. Het verkeer wringt zich van en naar de rotonde, met als gevolg dat fietsers ‘in de klem’ worden genomen. Ook de rotonde wordt verkeerd gebruikt. Tegen het verkeer in rijden is schering en inslag, met alle gevolgen van dien. De terechte vraag is: ‘Waarom wordt daar niet op gehandhaafd?’ ONS Voorschoten zal daar met de bespreking van de nota veiligheidsbeleid bij het college op terugkomen. ONS Voorschoten pleit niet voor niets voor meer inzet van de BOA’s.

Een ander punt was het stallen van fietsen. ProRail heeft de fietsenstalling fors uitgebreid, maar de fietsen worden nog steeds op de verkeerde plaatsen gezet. Doe daar iets aan was het verzoek.

Basisschool De Regenboog

Er zijn ook mensen die vinden dat BOA’s rond de scholen ingezet moeten worden. Niet direct voor het uitschrijven van bekeuringen, maar om samen met de scholen, ouders te wijzen op hun verkeersgedrag. Bij De Regenboog bij voorbeeld, komt het dagelijks voor dat ouders en kinderen het trottoir als fietspad gebruiken. Het mag niet, maar het gebeurt uit onveiligheidsgevoel vanwege de hoek Maduroweg, Rouboslaan. ONS Voorschoten vindt dat dit punt serieus bekeken moet worden als het om verkeersveiligheid gaat. Dat geldt ook voor het brengen en halen van kinderen. Een punt dat bij alle scholen in Voorschoten speelt.

De Dobbewijk

Wonen en bedrijvigheid gaan in de Dobbewijk hand in hand. Een bewoner van die wijk vraagt aandacht voor de verkeersveiligheid. Waarom op dit industrieterrein geen 30 km? Gemeente kijkt hier nog eens serieus naar! Dat gaat ONS Voorschoten doen. Zij vindt dat de categorisering van wegen snel opnieuw bekeken moet worden. De discussie rond de Leidseweg Noord kan daar mede toe dienen.

Eenzaamheid ouderen

Ook bij dit inloopspreekuur spraken wij met oudere inwoners die zich eenzaam voelen. Soms kunnen wij een beetje helpen door de mogelijkheden aan te dragen om daar wat aan te doen, Voorschoten kent gelukkig en groot vrijwilligers netwerk.

Het volgende spreekuur is op woensdag 31 oktober 2018

Pin It