Marleen Persoon interviewt inwoners van Voorschoten (35)

Percy Wie ben je? Percy Rüben en ik ben 53 jaar. Ik heb drie kinderen, Randy (23), Simona ( 23) en CJ (12).

Wat doe je? Ik heb een sportschool, Sportinstituut Goederaad. Op mijn 4e ben ik begonnen met judolessen te volgen bij mijn meester, Paul Goederaad. In 1993 heb ik zijn school, Sportinstituut Goederaad, mogen overnemen. Ik ben hem zeer dankbaar voor alles wat hij mij heeft geleerd. Zo heb ik van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Ik geef judoles aan de jeugd met heel veel plezier. Voor mij is judo een medium om de jeugd te bereiken. Het gaat namelijk niet alleen om de sport. Ik probeer de jeugd van Voorschoten méér mee te geven, waaronder wederzijds respect. Behalve in Judo heb ik mij ook bekwaamd in andere oosterse sporten, zoals Taekwon-Do, Karate, Pencak Silat en Wu Shu. Ik geef zelf ook les in Taijiquan. De Taekwon-Do-lessen worden door Marco Zandbergen gegeven.

Waar woon je? Ik woon met mijn twee oudste kinderen in de Sixlaan. Dit is een hele fijne wijk. Dicht bij het centrum maar er net een beetje buiten. Met alle buren hebben we een hechte band, al vanaf het begin. Het jaarlijkse straatfeest is heel gezellig en we zijn er altijd voor elkaar.

Wat vind je van Voorschoten? Voorschoten is een heel prettig dorp om in te wonen. Vanwege de ligging tussen Leiden en Den Haag wonen er veel forenzen. Omdat ik hier al lang woon en werk, is het “Ons kent Ons”.

Wat zou je willen veranderen aan Voorschoten of heb je leuke ideeën voor Voorschoten? Het leukste van Voorschoten is het authentieke, dorpse karakter ervan met onder andere de Voorstraat, de vele kerken en de zelfstandige ondernemers die vaak ook oorspronkelijke Voorschotenaren zijn. Waar ik bang voor ben is dat Voorschoten langzaam maar zeker verandert in een soort Vinex-wijk met nieuwbouw, die de plaats van de oorspronkelijke gebouwen inneemt. Ook het gebouw waar Sportinstituut Goederaad in gevestigd is, zal op termijn het veld moeten ruimen. Dit betekent natuurlijk niet dat Sportinstituut Goederaad ermee ophoudt. Wij voorzien in een behoefte, niet alleen aan sport, maar ook aan sociale contacten. Ons klantenbestand is al jaren constant en er zijn zelfs klanten die al sinds de oprichting, in 1953, bij ons komen sporten. Daarom wil ik alle inwoners van Voorschoten vertellen, dat ik, hoe dan ook, nog jaren met dezelfde passie door blijf gaan.

Met dank aan Percy Rüben.

Pin It