Marleen Persoon interviewt inwoners van Voorschoten (40)

Wie ben je? Marijke Klijn - Griffioen, ik ben 57 jaar en al 37 jaar getrouwd met Frits. We hebben twee kinderen Sander (30) en Annemarie (28).

Wat doe je? Ik werk vier ochtenden per week, bij een tandarts aan de balie. Daarnaast werk ik als secretarieel medewerker drie middagen per week, bij stichting “Valk”. Dit is een organisatie die cursussen verzorgt tegen vliegangst. Organiseren is echt mijn ding, daar voel ik mij goed bij. Verder ben ik nu ongeveer 11 jaar voorzitter van scouting groep “Kimball o’Hara”. Ooit is onze dochter op de scouting gegaan, toen heb ik eerst de ouderraad nieuw leven ingeblazen en in de keuken gewerkt als er evenementen waren. Later ben ik doorgerold naar de functie van voorzitter. Ook ben ik zo’n drie jaar voorzitter van Autotocht voor ouderen van dagen. Dit wordt nu al 88 jaar jaarlijks georganiseerd.

Waar woon je? Wij wonen al 12 jaar in de oude Krimwijk. Een hele fijne wijk, dicht bij Voorschoten en bij Leiden. Ik ben geboren aan de oude Leidseweg. Mijn opa is de oprichter van tuincentrum Griffioen, dat is op de plek waar nu de Intratuin staat. Mijn vader heet Henk Griffioen en ik denk dat de echte Voorschotenaren hem wel kennen.

Wat vind je van Voorschoten? Voorschoten is een heerlijk dorp, ik ga hier nooit meer weg. Als ik van vakantie terug kom is het hier echt thuiskomen. Het is een dorp, maar zonder sociale druk; er wordt niet vervelend gesproken over elkaar. Er worden veel activiteiten georganiseerd en je komt altijd wel een bekende tegen. Er is een diversiteit aan bewoners, expats, jong en oud en dat maakt Voorschoten zo leuk.

Wat zou je willen veranderen aan Voorschoten of heb je leuke ideeën voor Voorschoten? Soms maak ik mij zorgen over het voortbestaan van verenigingen nu de subsidie kraan langzaam dicht wordt gedraaid. Activiteiten zullen minder worden en moeilijker te financieren zijn. De medewerkers van “Kimball o’Hara”, netwerken al heel veel om dingen te regelen via andere verenigingen maar tot hoe ver kunnen we hiermee gaan? We zien het aantal vrijwilligers teruglopen en zullen meer afhankelijk worden van giften.

Met dank aan Marijke Klijn - Griffioen

Pin It