Marleen Persoon interviewt inwoners van Voorschoten (44)

Wie ben je? Ik ben Jan Teske ik ben 64 jaar, ben getrouwd met Els en heb een dochter, Camilla.

Wat doe je? Ik ben Herenkapper, ”Haarsnijder en Barbier” op het Ambachtspad. Volgend jaar vier ik mijn 50ste jubileum jaar. Ik ben alweer de vijfde generatie herenkapper. Op 24 maart 1876 vestigde mijn betovergrootvader Elias Teske zich eerst aan de Schoolstraat (achterzijde van het Wapen) als kleermaker barbier. Daarnaast doe ik vrijwilligers werk. Ik ben penningmeester van het Comité Paardenmarkt. In het jaar 1282 kreeg de Paardenmarkt het recht van het houden van een jaarmarkt. De eerste markt werd geopend door graaf Floris de V. Elk jaar beginnen we zo rond januari met het voorbereiden van het programma. Belangrijk onderdeel is het vervaardigen van het programmaboekje, dat huis-aan-huis in Voorschoten wordt verspreid. Belangrijk voor ons als Comité zijn de advertenties in het programmaboekje. Ik heb de taak op mij genomen die adverteerders en sponsors te zoeken. Als penningmeester moet ik gedurende de Paardenmarkt er op toezien dat alle financiële handelingen goed verlopen. Het leuke voor ons van de paardenmarkt is wel dat we op de dag zelf eigenlijk even de eigenaar van het centrum zijn en daarmee verantwoordelijk voor wat er die dag zoals gebeurt. Dat is, naast leuk, ook wel spannend. Tot slot ben ik ook sponsorwerver (dit jaar voor het laatst) van de “autotocht ouden van dagen”.

Waar woon je? Wij wonen op het Kerkpad. Dit is midden in het centrum. Mooi wonen maar het parkeren is soms lastig. Als je, je auto even voor de deur laat staan, zit er meteen een prent op.

Wat vind je van Voorschoten? Voorschoten is een hele mooie plaats om te wonen. Mijn familie woont hier nu al 142 jaar. Ik ben ooit de oudste/langste bewoner van de Voorstraat geweest. In 1954 ben ik geboren op de plek waar nu Fa Benne zit en ik heb er de langste tijd van mijn leven gewoond. Twaalf jaar geleden ben ik naar het Kerkpad verhuisd.

Wat zou je willen veranderen aan Voorschoten of heb je leuke ideeën voor Voorschoten? Waar ik mij op dit moment erg aan stoor is het asociale fiets en brommer gedrag bij mij in het Ambachtspad. Sommigen hebben zelfs het lef om te bellen omdat ze er langs willen. Het is een voetgangersgebied waar alleen met de fiets aan de hand mag worden gelopen. Ook in de Schoolstraat wordt soms met brommers veel te hard gereden terwijl, die daar helemaal niet mogen komen. De fiets is te gast en de voetganger heeft voorrang. Winkels open, fietsen lopen!!

Met dank aan Jan Teske.

Pin It