Marleen Persoon interviewt inwoners van Voorschoten (62)

Wie ben je? Patricia Nauta, ik ben 55 jaar. Ik ben getrouwd met Joop van Gerven en ik heb twee zonen Marinus (21 en Jurriaan (18).

Wat doe je? Ik ben stadsfotograaf van Leiden. Ik maak foto’s van speciale plekken en mensen met een verhaal erbij. Het afgelopen jaar stond ik elke week op een dubbele pagina in het Leidsch Dagblad. Twee afleveringen gingen over Berbice en Duivenvoorde. Op 21 september loopt mijn jaar af en dan komt een boek uit, met de foto’s en verhalen van de voorbije 52 weken, en enkele losse portretten erbij. De eerste expositie is in “de Red Carpet Lounge”, een tijdelijk filmmuseum in het oude ABN gebouw aan de Stationsweg in Leiden. Na 14 oktober reist de tentoonstelling door Leiden.

Waar woon je? Wij wonen schitterend in één van de boerderijen met een grote tuin rondom het huis, aan de Leidseweg Noord. Het is elke dag een voorrecht dat wij hier zo mooi mogen wonen. Het is een idyllisch plekje en het voelt of je helemaal buiten woont, ver van de bewoonde wereld maar toch vlak bij de stad.

Wat vind je van Voorschoten? Ik ben geboren in Leiden en omdat wij op de grens van Voorschoten en Leiden wonen ben ik heel erg op Leiden georiënteerd. Wat ik heel leuk vind aan Voorschoten is het historische dorp en de kleinschaligheid, die je weer niet in Leiden voelt. Ik doe mijn meeste boodschappen in Voorschoten.

Wat zou je willen veranderen aan Voorschoten of heb je leuke ideeën voor Voorschoten? Met het vooruitzicht van twee nieuwe woonwijken hier aan de overkant, op het Intratuin en het Segaar terrein, ben ik een beetje bezorgd over de verkeersdrukte. Ik zou ook graag zien dat de oude Voorwatering voor ons huis weer wordt verbonden met de Rijn. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Met dank aan Patricia Nauta

Pin It